Etiketter

,

Jag hade inte tänkt köpa någon läsplatta egentligen. Jag är hemskt förtjust i böcker; den fysiska aspekten: omslag, bläddrande, t o m hur bläcket rinner ut från bokstäverna olika mycket beroende på hur snålt förlaget varit med papperskvaliteten. Lukten, ljudet, hela fenomenet. Och jag älskar ju bokhandlar, vilket nog inte undgått någon.

Och det tänker jag fortsätta göra. Den ena sortens bok utesluter inte den andra, och man kan fortsätta stötta svenska bokhandlar genom e-boksköp också. Läsplattan jag köpte var inte heller till mig, utan till min lika bokälskande sambo. Bokhamstrande sambo. Som älskar att stödköpa böcker i mysiga bokhandlar men gärna släpar med sig 5 tegelstenar på en 5-dagars-resa, och har boktravar med böcker runt sängen därför att de inte får plats i hyllorna längre. Ni förstår kanske hur jag tänkte när jag valde födelsedagspresent till honom i år.

Men eftersom jag inte egentligen tänkt köpa någon läsplatta hade jag dålig koll på de olika sorterna och hur man ens skaffar dem. Jag googlade och sökte på bokbloggar, och lyckades med viss möda pussla ihop att den nya lätta Kindlen kunde passa sambon, som främst läser på engelska. Själva införskaffandet blev nästa klurighet, för vad ingick, och måste jag verkligen betala så mycket extra utöver apparaten? Halvt förvirrad vände jag mig till det orakel som kallas Twitter. En enkel fråga och Kindlegururna @tantdeluxe, @bockerx3 och @jeslunds ryckte ut. 3 dagar senare hade jag en läsplatta i min hand.

Eftersom jag själv hade varit hjälpt av en samlad guide (och inte alla har Kindlegurus på Twitteravstånd) delar jag med mig av vad jag lärde mig.

Det finns ett stort antal läsplattor och valet bland dem vågar jag inte rådgöra i. Kindle, som jag valde finns även den i flera olika sorter, och går/gick när jag beställde bara att beställa via amerikanska amazon, vilket innebär att till läsplattepriset som det skrivs ut kommer frakt/Shipping and Handling och skatt/Import Fees Deposit på en icke oansenlig summa. Då får du själva läsplattan och en USB-sladd att ladda den med via dator. Vill du kunna ladda apparaten via väggurtag behöver du (behövde jag) köpa till en adapter (EU Power Adapter, om boende i Europa) – om du inte redan har en liknande grej som kan tänkas funka. Sedan finns ytterligare tillbehör att lägga pengar på för den som vill gå loss ordentligt, till exempel något slags omslag/skydd att ha plattan i under resa. Även för extragrejer tillkommer dock frakt och importavgifter.

Leveransen skickades sedan med expressbud hem till en dagtid. Mycket smidig. Mellan klick och dörrknack var det 3 ynka dagar. Läskigt nästan. Därefter var det bara att gå loss och köpa själva böckerna. De kan köpas på amazons webbplats eller direkt via apparaten. Jag lyckades med 2 knapptryck av misstag köpa en bok när jag skulle lära mig hur saken funkade: så lätt är det (som tur var gick det lätt att ångra köpet också). Det sägs att man också kan köpa e-böcker via svenska bokhandlar och med visst konverteringsslir läsa dem på Kindle, men det har vi inte lärt oss ännu. Vet du hur exakt man gör detta eller kan hänvisa till sida där det står förståeligt om saken får du gärna tipsa. Jag hoppas lite att vi (sambon, inte jag som ska läsa platta ju) ska kunna använda Billingskas fina e-bokhandel (som stoltserar med över 170 000 e-bokstitlar), The English Bookshop och andra svenska butiker också och inte bara stötta jätten.

