Taggar

, ,

Graham Greens klassiker Brighton Rock från 1938 har filmatiserats inte bara en utan två gånger. Först 1947 med Richard Attenborough som Pinkie Brown och sedan igen 2010 med Sam Riley, då man också förlagt handlingen några årtionden längre fram till 60-talet. Det var många år sedan jag läste boken och såg den första filmen, men jag minns dem båda som mörka och lite creepy. Nyinspelningen är betydligt ljusare visuellt, nästan pastellig och med massor av fina Brightonscener. Pinkie är i Rileys tappning emellertid fortfarande läskig och rent av psykopatisk.

Jag gillade nyinspelningen mycket på grund av det visuella. Den har bl a en underbar scen med en massa Lambrettascooters, en scen som jag tolkade som en nickning till en annan klassisk film som utspelar sig i Brighton: modsfilmen Quadrophenia (som i sin tur är löst baserad på The Whos rockopera med samma namn). Brighton Rock i 2010 års version är också full av mods (vilket filmen från 1947 förstås inte är) och en av filmens viktiga scener utspelar sig mitt under mods och rockers-clashningen på stranden, då det viner mods, rockers och gangsters om vart annat. En bonus för Brightonvurmare är att man i nyinspelningen återskapat The West Pier så att man tydligt kan föreställa sig hur den såg ut innan den förföll till det den är idag.

3 för 1-deal på filmtipset inför den här helgen.