Etiketter

,

The Tent är den 8e av Margaret Atwoods skapelser jag läser. Jag älskar normalt sett hennes böcker – i princip allt jag läst, vissa mer än andra – och jag kan se att denna novellsamling från 2006 är från samma skarpa intellekt, men tyvärr har jag svårt för noveller som format, vilket gör att The Tent hamnar i botten av listan med de 8. Det är förvisso intressant emellanåt, men par av novellerna gick rakt igenom hjärnan. Sorgligt att vara lite likgiltig, men jag tycker inte heller illa om boken – det ska nog mycket till för att jag ska ogilla något av käraste Margaret. Trevligt med boken är att den innehåller illustrationer. Se bara bilden ovan (pic borrowed here): underbar!

Att jag inte jublar över The Tent innebär inte att jag inte ser fram emot nästa av Atwoods böcker jag får möjlighet att läsa. Frågan är bara vilken jag ska ge mig på näst. Redan lästa utöver The Tent är The Edible Woman, The Handmaid’s Tale, Cat’s Eye, The Robber Bride, Alias Grace, The Blind Assassin och Oryx and Crake (tror förresten även jag läst Lady Oracle, men minns inte säkert – således läge att läsa om). Kanske The Year of the Flood, som är nästa del i MaddAddam Trilogy och fortsättning på Oryx and Crake. Någon som läst den? Eller kanske rent av har annat förslag?

