Taggar

, ,

bakbloggen skriver jag emellanåt om böcker som kan passa foodies och bakeaholics. Till de böcker jag tipsat om hör bl a Cooking For Mr Latte, skriven av kocken/matskribenten/författaren Amanda Hesser, en trevlig bok som är värd att lufta även här.

Det lustiga med den här boken var att jag hade stött på den svenska versionen av den flera gånger innan jag fattade att den var skriven av The Amanda Hesser. Det svenska förlaget har nämligen valt att formge och marknadsföra boken som om den vore ren och skär (pun intended) chick lit, så jag gjorde helt enkelt inte kopplingen.

Det här är inte chick lit i egentlig mening. Möjligen feel good, för oss som gärna läser om mat, mat, mat, New York City och lite resor. Och ett kryddmått kärlek. Han – Hessers kärlek – har ju trots allt fått namnge boken. Varför han kallas för Mr Latte finns så klart att läsa i boken (lite pretto hur det kom till, det kan jag hålla med om), liksom en massa annat matnyttigt och -kuriöst: anekdoter, personligt, mysigt, kul och lärorikt. Till vart kapitel hör dessutom ett recept, så vi kan för all del smyga till den här en kokboksetikett.

Fler som läst och tyckt till om Cooking For Mr Latte eller Middag med Mr Latte som den heter på svenska, är bl a Bokkupan och Bokomaten.