Taggar

, ,

Njaaa…

Jag trodde verkligen att jag skulle gilla filmversionen av finingboken One Day. Trots att jag läst skeptiska utlåtande hos bokbloggare som först läst boken och sedan sett filmen, var jag helt säker, men jag måste säga Nja. Den funkade inte riktigt för mig.

Filmen i sin helhet var OK. De lyckades efter hand få den på rätt köl och vissa sträckor var det t o m bättre än så: trevligt och gulligt, och allt kändes plötsligt rätt, men innan man kom så långt…

Jag har flera invändningar, varav de huvudsakliga är två. För det första: skådespelarna. Jim Sturgess tolkning av Dexter passade inte med hur jag pusslat ihop honom från boken (inte främst utseendemässigt), och detsamma med Emma, även om diskrepansen där var mindre, alternativt mindre störande.

Min andra invändning är att jag inte tycker att de lyckades sälja kopplingen mellan Emma och Dexter i filmen. Dexter framstår som ännu mer osympatisk än i boken, och jag satt och funderade över vad filmEmma ens såg i honom.

Men som sagt, filmen den har sina stunder. Jag såg den för snart efter att jag läst boken – kanske ska man rent av se filmen först och sedan läsa boken, om man vill uppleva båda – men jag är trots allt glad att jag såg den. Jag hade nog inte inte kunnat se den. Jag tror jag ska lyckas behålla Emma och Dexter sådana som jag lärde känna dem i boken.

Kan tänkas att Vixx, Calliope och Bokomaten också kommer att tycka till om denna föreställning.