Taggar

, ,

Idag när jag kom hem fann jag inte bara en, utan två litterära diamanter i posten. Först och främst ett gammal slitet exemplar av Little Women, som jag bytt till mig via Bookmooch. Men också ett svartvitt fotovykort föreställande Strindberg i sitt bibliotek i Blå Tornet 1911, skickat av en av våra stamkunder i boklådan-som-just-la-ner. Damen som skickat det var en fröjd att ha som kund; underbar humor, anglofil ut i tåspetsarna och klockren lässmak (vilket förstås innebär att jag delar den, som det väl alltid betyder mer eller mindre när man säger att någon har god smak). Helt rörd av att ha fått kortet. Hon måste ha utfört visst detektivarbete för att hitta mig, för vi var åtminstone tidigare några stycken med mitt namn i Lund.

Det här gjorde min dag, eller min vecka, minst. Underbara människor! Så många kunder jag kommer att sakna; alla historier, alla lästips, allt bok- och privatsnack, som det blir en hel del av i en liten och väldigt personlig bokhandel som vår. Alla anglofilerna, pendlardamerna, serienördarna, gotharna, deckarknarkarna och sci-fi-folket; jazzgubbarna, mangakidsen, han som kom in var dag och ändå aldrig köpte något, och chefens skumma polare. Jag hoppas att jag stöter på dem alla vid något annat tillfälle, och att de hittar en annan boklåda att hänga i. För säga vad man vill om billiga internetpriser, men man betalar med något annat.

Tack, Eva, för den fina hälsningen!