Etiketter

, ,

Jag är uppenbarligen insnöad på Oxford för stunden och här är ännu ett tips, eller ett tips* med asterisk, ty det tål sin brasklapp. Jag återkommer till den.

Tipset på The Oxford Murders, eller rättare sagt tipset på boken bakom filmen (samma titel, av Guillermo Martinez) kom från The Book Pond i samband med att jag efterfrågade Oxfordrelaterad litteratur. Jag kände igen titeln som en jag sett både som bok och DVD på Blackwells i Oxford i somras, och därför kändes det lite som att det var meningen att jag skulle ta mig en närmare titt på den. Dock har jag varit inne i en högintensiv pluggperiod med redan lång att läsa-lista, och således balanserade ekvationen endast med lösningen hyrfilm.

Nu till brasklappen. Ni vet det där Filmen är bättre än boken-påståendet? Det gäller också i detta fall, kan jag säga utan att ha läst den. Filmen är värd sina 1h 43 minuter om man vill insupa mysiga Oxfordmiljöer; universitetsbyggnader, pubar, bokhandlar och gator, och kommer man över pinsamt skådespelari (eventuellt pga språkdubbning läser jag, men hur som helst inte det enda pinsamma med filmen) fastnar man t o m lite i storyn.

Den är inte jättebra den här filmen, så om ni vill åt en spännande plot, satsa på boken, för potentialen finns och jag är säker på att den utforskats bättre där. Som film dög den en torsdagkväll mycket tack vare Oxfordporren.

Mer om filmen här. Mer om boken här.

Tack till A-Lo för tips!

