Etiketter

, , ,

Jag tittar på foton från vår Oxfordresa i somras. Galet mysig stad och så litterär som man bara kan önska. Jag har redan lovat mig själv att få åka dit igen.Som den bokhandelsentusiast jag är (eller snarare vi. Sambon är inte ett dugg mer immun mot bokhandlar) klockade vi naturligtvis ett antal i staden, som f ö har ett imponerande utbud. Här två favoriter: The Albion Beatnik Bookstore (foton ovan och precis nedan), som är en liten, oberoende bokhandel med improviserad cafédel och färgglad personal, samt – kanske viktigast av allt – bokhandelshund. De är välsorterade på engelskspråkig 1900-talslitteratur och har en annorlunda hyllindelning efter decennium.

Cafédelen räddade oss från en plötslig regnskur och jag fick tillfälle att impas av teutbudet. Mycket imponerande för att vara en så liten bokhandel (och vad jag menar med det är egentligen: imponerande för att vara England, som ju gillar sitt svarta ful-te). Fler bilder och en trevlig artikel om The Albion Beatnik här.

En annan besöksvärd bokhandel – eller egentligen bokhandlar, för den finns på flera ställen i stan – är Blackwell’s. En bokhandel med gamla anor och sortiment som täcker flera våningar; enligt utsago över 200 000 titlar. Där borde man kunna hitta vad man söker..

Vad jag själv läste på resan – vad som följde med hemifrån rättare sagt – kan ni läsa om här.

Bilden ovan är lånad från den här bloggen med hur mycket spännande om Oxford som helst. Bloggtips!

