Taggar

, , , ,

Eftersom jag redan hunnit göra mig ett namn som läsare av djuplodade, tunga och filosofiska böcker fortsätter jag här i samma stil :)

Book Lover, eller Literacy and Longing in L.A. som den också heter, läste jag för ett tag sedan nu, men jag vill nämna den här som tips på kul metaläsning: som titeln (titlarna) antyder har den boktema, vilket gör boken till i mitt tycke extratrevlig chick lit (i subgenren, som om ingen annan så i alla fall jag tänker kalla book lit, tillsammans med bl a den här).

Dora, döpt efter den amerikanska författaren Eudora Welty, är en passionerad bokmal som stänger in sig i en värld av böcker när verkligheten känns lite för tuff, vilket den gör efter att hon nyligen mist både man och jobb. Det är ju emellertid chick lit det här, så förstås förekommer också en del romantiska inslag vid sidan om snack om läsare, läsande, böcker, författare, citat och diverse book trivia som finns invävd i handlingen. Kul och snabb att läsa; feel good, men betydligt mer litterär än många andra i genren.

Book Lover/Literacy and Longing in L.A. är första boken från författarduon Karen Mack och Jennifer Kauffman. Mer om boken finns att läsa här, och en lite utförligare recension ur The New York Times här. Brittiska versionen är utgiven av Harper Perennial 2010. Jag har läst ett begagnat exemplar köpt i en hospicebutik i England.