Taggar

, , ,

Inför en Oxfordresa för några veckor sedan – min första någonsin för övrigt – letade jag skönlitterärt läsmaterial med något slags koppling dit. Ett uppenbart val vore Colin Dexters Morseböcker, som jag faktiskt inte läst en enda av, men eftersom jag – då på den tiden; annat är det nu några veckor senare* – inte gillat det lilla, väldigt tidiga jag sett av TV-serien, kändes det inte så lockande.

Av en slump tittade jag igenom högen med olästa läsex på jobbet och hittade bland dem en kandidat: Trick of the Dark, som är en fristående deckare av Val McDermid – ännu en storförfattare jag aldrig läst något av.

Trick of the Dark var enda boken som fick följa med på resan (varför släpa med en massa böcker till en stad som är så litterär att det sipprar längs gatorna?) och det behövde jag aldrig ångra, som tur var. Handlingen baseras kring Charlie Flint som efter att ha fått ett brev med förbryllande tidningsurklipp i posten börjar gräva i ett brutalt mord som ägt rum på hennes gamla Oxfordcolleges ägor. Hon börjar så småningom misstänka att brottslingen kan vara någon som står hennes vänner nära, en person som har mördat om och om, och om hon inte stoppar dem, förmodligen kommer att göra det igen.

Det är en spännande bok, men det är egentligen inte handlingen jag gillar bäst med Trick of the Dark, utan Oxfordkänslan. Den ger en väldigt bra beskrivning av stan och speglar collegementaliteten; exklusiviteten och elitismen som man ibland också får smakprov på i Morse- och Lewisavsnitten. Jag gillar också det starka lesbiska temat: det är alltför sällsynt och marginaliserat generellt inom mainstreamlitteraturen. Jag älskar att det här är en deckare som vilken som helst, men att en del av karaktärerna istället bara råkar vara lesbiska. En frisk fläkt och en helt annorlunda värld.

Jag är glad att jag äntligen läst något av Val McDermid, och känslan jag har är att det förr eller senare nog kan bli mer av henne.

Recensionsex Little, Brown 2010.

*Uppdatering: Jag vill klargöra att jag numera älskar Morse – och Lewis. Bara så att ingen tar illa upp. ;)