Taggar

, , , ,

Den här boken satt mer eller mindre och ropade på mig när jag nyligen traskade in på The English Bookshop i Uppsala för att spana in deras välsorterade cozy mystery-avdelning. Jag hade just varit på intromöte på Biblioteks- och informationsvetenskapsutbildningen, och där stod den; första delen i Library Lover’s Mystery-serien; Books Can Be Deceiving av Jenn McKinlay.

Den som följt mig på min(a) andra blogg(ar) har troligtvis snappat upp att jag läser en del cozy crime, och jag har faktiskt redan läst en av McKinlays andra böcker: Sprinkle With Murder, som är den första i hennes Cupcake Bakery Mystery-serie (som snabbast omnämnd på kakbloggen). Jag hade emellertid ingen aning om att hon också påbörjat en biblioteksserie. En kvinna i min smak, uppenbarligen.

Liksom Cupcake-serien ser det här ut att bli en riktig mys&rys-serie, fast nja, rys är väl att ta i. Det är lagomläskigt som mest, och som med många andra sådana här mysmysterier ligger nöjet ofta i annat än själva historien och brotten: miljöerna, de färgglada karaktärerna, relationerna.

I centrum för första delen är Briar Creeks bibliotek, dess chef Lindsey och hennes vän barnboksbibliotekarien. Mitt bland läsecirklar och stickklubbar sker ett mord och en plagiathistoria utvecklar sig. Mer här. Biblioteksmys, helt klart. Jag har redan längt på del 2 i serien: Due or Die, som kommer i pocket i mars 2012. Det är t o m så att jag lagt in den i min sprillans nya Google Boksläppskalender. Ifall jag skulle glömma. I am nothing if not organized.