Taggar

, ,

Under en tur till Uppsala tidigare i veckan hade jag en 4 h lång håltimme innan mitt tåg skulle gå, så jag passade på att utforska stadens bokhandlar. Glädjande nog finns en hel del, och förstås hann jag inte med allt och missade säkert en del, men här är några jag hittade:

Först och främst en personlig favorit, kanske t o m en av de roligaste i hela landet (jag blir gärna emotsagd/tar emot tips på fler): The Uppsala English Bookshop, eller The English Bookshop, som jag tror att de numera kort och gott kallar sig. Finns även en filial i Gamla stan i Stockholm, men den i Uppsala är ännu mysigare. Massor av härlig engelskspråkig litteratur på alla olika nördnivåer man kan tänka sig. Även filmer och annat bokrelaterat, såsom Penguingmuggar, sällskapsspel och posters. Butiken förtjänar snarast ett eget inlägg.

Ett annat kul ställe jag sprang på var Seriezonen, som låg bara någon minut från Drottninggatans Bokhandel. Den förra sålde som namnet antyder, serier – bl a en tecknad version av Sense & Sensibility som såg kul ut (ovan) – medan den senare hade blandade svenska böcker och kontorsmaterial.

På samma gata låg också Läslusen, som var en söt liten bokhandel inriktad på yngre åldrar.

Sorgligt nog syntes också spår av att den stora bokhandelsdöden nått också hit. RIP Celsiusbokhandeln.

Livligt värre var det istället på Studentbokhandeln så här i kursstart, och efter besöket där fick jag gå till Ofvandahls Konditori och vila upp mig med en kopp te och ett av nyförvärven från The English Bookshop:

Mer om den boken en annan dag.

Jag gick också förbi åtminstone två antikvariat, som tyvärr var stängda och som jag inte minns namnet på. Och så Röda rummet som fanns med inte bara en utan två lokaler på samma gata.

Det var vad jag hann med den här gången, men jag misstänker att ytterligare i bokhandelsväg finns. Bl a ser jag att det finns en Akademibokhandel i Forumgallerian, och säkert finns om inte annat fler antikvariat. Tips mottages tacksamt till nästa resa!