Etiketter

, , ,

I samband med att Olle Lönnaeus nyligen släppte sin tredje bok En enda sanning höll Damm Förlag och Akademibokhandeln Gleerups en författarkväll för kunder och inbjudna bloggare. Det var en mindre skara på plats, men en gemytlig sådan och det blev en mycket trevlig kväll med författarsnack, läsning ur boken och en hel del diskussion om både det ena och det andra.

Jag hade inför träffen bara hunnit ta mig halvvägs genom boken. Att ha läst den var inte nödvändigt för deltagande under kvällen, även om det säkert medförde att man förstod mer av diskussioner och hintar, men om att ha läst boken förstärkte upplevelsen av författarkvällen, förstärkte författarkvällen också upplevelsen av resten av boken. Lönnaeus berättade engagerat och inspirerat om boken och var en riktigt bra högläsare. Jag vet inte hur många duktiga författare jag lyssnat på som inte är något vidare på att läsa sina egna texter, med följden att man tappar koncentrationen efter bara någon minut. Dessutom bjöds det på vin och tilltugg och det är ju alltid trevligt. Tack till Damm för en mycket trevligt kväll!

Och boken då? Jo, den visade sig vara mycket trevlig, om det nu är ord man någonsin använder för en deckare/spänningsroman.

Boken handlar om vad man misstänker är ett terrordåd i form av ett mord ute på Österlen. Den döde är en konstnär som målat Muhammedkarikatyrer, inspirerad av diverse händelser och personer i vår samtid. Det är inget litet stycke författaren bitit av. Ämnet gjorde mig inledningsvis reserverad till boken, men någonstans släppte denna och handlingen tog över. Strax därefter var också författarkvällen och jag tror att vi alla som var där upplevde att den gav lite tofu på benen, och mer utav boken. Fram för fler författarkvällar, helt klart.

Nu har jag inte beskrivit boken något vidare, och detta medvetet då det blev en del andra utläggningar. Mer om boken finns emellertid att läsa här, och mer om vad andra bloggare som var på plats tyckte om den kan man läsa hos Spetsig och Bokomaten. Vad Olle Lönnaeus hittar på näst får vi så vackert vänta på att få veta, men det går att hålla lite koll på honom här. Där kan man också läsa mer om hans bakgrund i Tomelilla och hans day job som journalist.

Tack till Damm för rec.ex.

