Etiketter

, ,

Idag ett boktips signerat flickan & kakorna.

När vi på Irland senast scorade jag inte bara en utan två* böcker som kombinerade Irland och mat i ett – eller bak, som här i Roisin Meaneys Love in the Making. Boken handlar om Hannah som bestämmer sig för att öppna ett cupcakebageri, samtidigt som hennes pojkvän sedan många år lämnar henne för en annan, någon som Hannah dessutom själv presenterat honom för. Det gör det knappast lättare att starta en egen verksamhet, och hon och hennes bästa vän Adam sätter ett datum: 7 månader på sig har hon att få projektet på fötter, och inte en dag mer.

Boken är inte fullt så sockersöt som den ser ut och låter, och har dessutom ett par sidospår och trevliga bikaraktärer. Den är mysig och snabbläst, och säkert lite extra kul när man går i starta eget bageri-tankar som jag gjorde när jag läste den.

Den här boken har även givits ut under titeln Semi-Sweet: A Novel of Love and Cupcakes, ett faktum som så när lurade mig att köpa två utgåvor av samma bok när jag såg att en ny titel av Meaney var på väg. Lite besviken blev jag, men sedan dess har hon faktiskt kommit med en ny också. The Things We Do For Love heter den. Mer om Roisin Meaney här.

*Den andra var Fiona O’Briens No Reservations, men jag var inte odelat förtjust efter att ha läst ut den. Någon som läst någon av dem, eller har andra bra tips på äkta irländsk feel good?

 

