Etiketter

, ,

Christer Hermanssons Varför har inte fler bibliotekarier läderbyxor? är nog läst redan av väldigt många av er, åtminstone dem av er med biblioteksintresse. Jag plockade upp den på väg ut ur bibblan i fredags som bussrese- och helglitteratur, och till det funkar en kort bok som denna med krönikor, debattinlägg och andra kortare texter, utmärkt.

Det var dock inte så underhållande som jag trott. Av någon anledning har jag när jag sett boken i bokhandelshyllan, kanske pga titeln, trott att det här skulle vara en skrattfest, men den blir i bästa fall lite smårolig mot slutet när han drivit med sig själv i 100+ sidor. Detta gillar jag honom mycket för. Och om boken inte är tänkt som en skrattfest ligger det ju mer på mig och min felaktiga uppfattning än på Hermansson (alternativt på min humor). Dessutom har han redan skrivit i boken om hur svårt det är att vara rolig. Och hur svårt det är att vara författare, så motivationen att komma med kritik där känns inte heller stor. Annars tyckte jag inte att det här var superintressant eller -bra från text till text, och blev inte väldigt sugen på att läsa hans sju andra böcker.

Boken är inte dålig, den levde bara inte upp till mina, möjligen felinformerade, förväntningar. Det var inte så slående som jag trott – kanske för att många av texterna vid det här laget har ett ganska stort antal år på nacken. En del upprepas och han använder sig emellanåt av väl grabbigt/gubbigt uttryckssätt för min smak.

Det jag tar med mig från den här boken och som jag uppskattar den för är inblicken den ger i biblioteksvardag och -politik. Det sägs ofta att fler som arbetar inom biblioteksbranschen behöver göra sina röster hörda, en av Hermanssons poänger också f ö, och här har vi en som är duktig på det.

Mer om Christer Hermanssons texter och läderbyxor.

Varför jag personligen inte har läderbyxor? Ich bin eine Veganerin, ett faktum som jag inte tror kommer att ändras även om jag lyckas genomföra den magiska metamorfosen från biblioteksassistent till bibliotekarie – första, eller annan. Eller om det kanske beror på annat.

Bok lånad på bibblan.

